O Projekcie

 

Muzyczne Podkarpacie

"Muzyczne Podkarpacie. Badania terenowe", to czwarty już projekt dokumentacyjno-popularyzatorski realizowany przez Muzeum Etnograficzne w Rzeszowie po nieml 30-letniej przerwie. Zarzucona w latach 80. działalność dokumentacyjna wznowiona została w 2012 roku. Pretekstem do podjęcia działań w tym zakresie była realizowana wówczas wystawa multimedialna pt. „Muzyka i śpiew ludowy Podkarpacia”. Kontynuację wdziałań w tym zakresie przyniósł rok 2014 obchodzony jako rok Kolberga. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu ze środków MKiDN, Muzeum przeprowadziło  pierwsze 30 latach przerwy planowe badania terenowe dokumentujące folklor muzyczny naszego regionu  Kontynuację tego działania podjęto w 2016 roku, uzyskując po raz kolejny środki z budżetu MKiDN. 

Dotychczasowa eksploracja terenu pod kątem lokacji zasobów instrumentów muzycznych, będących świadectwem działalności dawnych muzykantów i zespołów muzycznych, a także przepływu muzyków pomiędzy zespołami muzycznymi, skierowała naszą uwagę w stronę działalności orkiestr dętych. W 2017 roku Muzeum  kontynuuje wznowione przed kilkoma laty działania  dokumentacyjne. Tym razem uwaga badaczy skupiła się  na działalności orkiestr dętych   z terenu Podkarpacia. W wyniku przeprowadzonych badań uzyskany został bogaty materiał  źródłowy  dot. przejawów działalności muzycznej w środowiskach miejskich i wiejskich Podkarpacia, tj. kapel ludowych i orkiestr dętych.

 

Panująca od końca XIX do II wojny światowej moda na orkiestry dęte podyktowana siłą brzmienia, urokiem i prezencją tych zespołów kształtowała upodobania muzyczne mieszkańców wsi i miasteczek. Ich obecność w lokalnym środowisku  nie pozostawała też bez wpływu na proces przemian dokonujący się w obrębie tradycyjnego instrumentarium, co potwierdza zebrany materiał źródłowy. W wyniku prowadzonych działań dokumentacyjnych, zebrano materiał źródłowy dot. działalności  blisko 50 orkiestr  dętych, tj. fotografie, publikacje, prace dyplomowe, nagrania DVD, oraz przeprowadzono wywiady z informatorami. 

Zgromadzoną w zbiorach Muzeum kolekcję instrumentów muzycznych odzwierciedlającą tradycyjny skład instrumentalny Rzeszowszczyzny, w ramach realizowanego zadania wzbogacił zbiór instrumentów dętych będacy pamiątką po słynnym w regionie muzyku i animatorze kultury muzycznej- Józefie Strzępku (1889-1967), kapelmistrzu orkiestry dętej w Dobrzechowie k. Strzyżowa i zarazem trębaczu i klarnecisty działającej w pobliskim Kożuchowie kapeli ludowej Jana Prejsnara. Kolekcję stanowią prezentowane w zakładce „Pozyskane eksponaty” - 7 instrumentów dętych oraz fotografie i bogaty zbiór nut na orkiestrę dętą, chór oraz kapelę ludową. Nabyta kolekcja pozwoliła poszerzyć nie tylko dotychczasową kolekcję instrumentów, ale także nadała nowy kierunek  prowadzonym przez Muzeum działaniom badawczym..

 

Orkiestra Włościańska w Dobrzechowie, po 1925 r.      

 

Wspomnianą wyżej kolekcję wraz z innymi eksponatami związanymi z działalnością orkiestr dętych prezentuje wystawa  „Bijcie w kotły, w trąby grajcie”, będąca podsumowaniem realizacji tegorocznego projektu.

Podsumowaniem realizacji założeń projektu  "Muzyczne Podkarpacie. Badania terenowe” było spotkanie dyskusyjne z udziałem ekspertów w dziedzinie folkloru muzycznego i orkiestr dętych, tj.: muzykologów prof. Zbigniewa Przerembskiego (Uniwersytet Wrocławski) i dr Jacka Jackowskiego (Instytut Sztuki Państwowej Akademii Nauk w Warszawie) oraz eksperta w dziedzinie orkiestr dętych kpt. Tadeusza Dobrowolskiego, byłego kapelmistrza Orkiestry Dętej WOP w Przemyślu, obecnie wykładowcy Studium dla Kapelmistrzów i Tamburmajorów Orkiestr Dętych w Nowym Sączu i Instytutu Muzyki Sakralnej w Przemyślu.

 

Podziel się z nami materiałami! smiley

Rozwinięcie tematu stanowi zrealizowana w ramach projektu  Strona Interenetowa poświęcona problematyce orkiestr dętych Podkarpacia. Pozyskiwanie materiałów ułatwi udostępnione na Stronie narzędzie partycypacyjne (zakładka "DODAJ OBIEKT") http://www.mp.muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/dodajmp . Narzędzie umozliwia samodzielne przekazywanie materiałów znajdujących się w prywatnych archiwach i jednocześnie  pozwala na współredagowanie Strony. Zgodnie z założeniem Strona będzie mieć charakter popularyzatorski na której  docelowo znajdą sie profile wszystkich orkiestr dętych z terenu Podkarpacia. 

 

 

 

 

Realizatorzy:

Emilia Jakubiec-Lis – autor i koordynator projektu, adiunkt w Oddziale Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Rzeszowie.

Ukończyła studia magisterskie w zakresie socjologii (WSP Rzeszów) i kulturoznawstwa (UR Rzeszów) oraz Podyplomowe Studia Muzealnicze (UJ Kraków). Muzyczne pasje rozwijała w Studium dla Kapelmistrzów i Tamburmajorów Orkiestr Dętych (MCK Nowy Sącz) i Policealnej Szkole Wokalno-Aktorskiej w Krakowie. Od wielu lat związana ze środowiskiem orkiestr dętych, członek Studia Operowego „Halka” (WDK Rzeszów). W latach 2008-11 pełniła funkcję przewodnika w Muzeum Zamek w Łańcucie. Od 2012 roku zatrudniona w Oddziale Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, gdzie głównie zajmuje się dokumentacją folkloru muzycznego Podkarpacia.

Jakub Basara,   pracownik etatowy Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, stanowisko - Grafik  komputerowy w pracowni LAB 3D, gdzie obecnie opracowuje materiały multimedialne w ramach projektu „Wirtualne Muzea Podkarpacia”. ukończył Wydział Sztuki i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Rzeszowskiego. W ramach zadania „Muzyczne Podkarpacie. Badania terenowe” wykona  dokumentację filmową wskazanych zjawisk z zakresu badanego zagadnienia, podczas eksploracji terenu przez pracowników Muzeum.

 

Zespół badawczy:

Magdalena Fołta - Absolwentka Etnologii i Antropologii Kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej. Pracowała jako etnolog w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej.Uczestniczka projektów badawczych: „Folklor Rzeszowiaków – obraz przemian” – 2015 i 2016 rok; „Dziedzictwo kulinarne mieszkańców dawnej Puszczy Sandomierskiej” –  2016-2017 rok. Autorka publikacji: Styl wysoki i niski. Mechanizm obiegów treści w kulturze(dialogowość kultury) na przykładzie Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej [w:] Biuletyn Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej nr 3, red. J. Bardan, Kolbuszowa 2015. Orawskie suknie (tłoceliny) w zbiorach Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem oraz Muzeum – Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej [w:] Orawskie farbiarstwo i płóciennictwo. Materiały pokonferencyjne, red. M. Kiereś,  Zubrzyca Górna 2015.

Jolanta Danak-Gajda - etnograf i muzykolog, Absolwentka Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od 1986 r. dziennikarka Polskiego Radia Rozgłośni Regionalnej w Rzeszowie. Na antenie radiowej zajmuje się m.in. folklorem. Prowadzi popularne audycje: "Na ludową nutę", "Plebiscyt Kapel Ludowych Radia Rzeszów", "Z Karpackich Hor". Nagrywa zespoły regionalne i kapele ludowe wzbogacając radiowe archiwum. Za popularyzowanie kultury ludowej na antenie otrzymała nagrodę im. Franciszka Kotuli i Marszałka Województwa Podkarpackiego. Ponadto jest autorką reportaży radiowych nagrodzonych w ogólnopolskich konkursach (m.in. o mniejszościach etnicznych). Autorka trzech wystaw. Pierwsza wystawa miała miejsce w kwietniu 2011 r. ("Inna Syberia"), druga na przełomie czerwca i lipca 2013 r. ("Yekaterina") oraz wystawy fotograficznej pt: "Pod niebem Chin" zaprezentowana w MOK w Jarosławiu. W roku 2014 i 2016 prowadziła dla Muzeum Etnograficznego w Rzeszowie badania terenowe w zakresie folkloru muzycznego w regionie przemyskim. 

Jolanta Dragan, archeolog, folklorysta, kustosz w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, redaktor naczelny katalogu do wystawy „Muzyka i śpiew ludowy Podkarpacia” zorganizowanej przez Muzeum Etnograficzne w Rzeszowie. Posiada doświadczenie w pracy badawczej nad kulturą lasowiacką, autor licznych opracowań, publikacji i wywiadów radiowych i telewizyjnych, wielokrotny członek komisji w konkursach poświęconych krzewieniu kultury ludowej. W roku 2014 i 2016 -  prowadziła dla Muzeum Etnograficznego w Rzeszowie badania terenowe w zakresie folkloru muzycznego w regionie tarnobrzeskim

Joanna Sadecka –Kurnik, absolwentka szkoły muzycznej I stopnia w Szczecinie w klasie fortepianu. Ukończyła studia mgr w zakresie kulturoznawstwa (URz) oraz licencjat kulturoznawstwa na Akademii Ignatianum       w Krakowie. Zajmuje się zagadnieniami kultury ludowej. Od 2008 roku pracuje w organizacjach pozarządowych, realizując projekty o charakterze edukacyjno - społecznym, finansowane ze środków unijnych oraz prowadzi gospodarstwo agroturystyczne „Dobre Miejsce” w Alfredówce k. Nowej Dęby na Podkarpaciu.    W 2012 roku  na zlecenie Muzeum Etnograficznego w Rzeszowie w ramach programu Kolberg2014-Promesa, prowadziła badania terenowe w zakresie folkloru muzycznego w regionie krośnieńskim.

Agata Hemon, ukończyła filologię polską (Uniwersytet Rzeszowski), absolwentka podyplomowych studiów o kulturach Regionów (UJ Kraków).
Pasjonatka folkloru polskiego i miłośniczka kultury ludowej, posiada ponad 10-letni staż pracy w Centrum Kulturalnym w Przemyślu na stanowisku Specjalisty ds. folkloru, doświadczenie w organizacji imprez folklorystycznych, współpracuje na co dzień z zespołami i kapelami działającymi w regionie Pogranicza Nadsańskiego, obecnie na stanowisku
p. o. Kierownika Działu Informacyjno-Metodycznego Centrum Kulturalnego w Przemyślu.
W 2016 r. otrzymała dyplom MKiDN za szczególne zasługi w upowszechnianiu kultury ludowej oraz list gratulacyjny Wojewody Podkarpackiego w uznaniu zasług za dotychczasową działalność kulturalną.

Wojciech Marek, Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Krośnie w klasie klarnetu, uzyskując tytuł- muzyka instrumentalisty. Absolwent Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunku Edukacja Artystyczna. Koncertował z Zespołem Pięśni i Tańca „Resovia Saltans” w Polsce i zagranicą. Założyciel i dyrygent zespołu dixilendowego Melody Makers. Aktualnie pracuje z Gminną Orkiestrą Dętą w Głogowie Małopolskim jako dyrygent oraz jako wykładowca na wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

 

Eksperci:

Prof. Zbigniew Przerembski  muzykolog (Uniwersytet Wrocławaski) Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Katedrze Muzykologii.Uniwersytetu Wrocławskiego.  Specjalizuje się w badaniach polskiej i europejskiej muzyki ludowej oraz historii muzyki tradycyjnej, szczególnie interesuje się problematyką analizy, klasyfikacji i typologii, stylów i form, instrumentów muzycznych, praktyki wykonawczej. Jest autorem 5 książek i ponad 200 artykułów poświęconych tej tematyce. Uczestniczy w pracach zespołowych nad kolejnymi tomami serii Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały wydawanej przez Instytut Sztuki PAN (Kaszuby, Warmia i Mazury, Podlasie, Wielkopolska).  Członek Rady Naukowej Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, International Council for Traditional Music (Canberra, Australia), International Biographical Centre w Cambridge (England) i American Biographical Institute w Raleigh (North Carolina, Stany Zjednoczone), a także jurorem licznych festiwali folklorystycznych.

dr Jacek Jackowski, muzyk i muzykolog. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (2000 r.) oraz w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (2004 r.). Obecnie pracuje w Instytucie Sztuki PAN jako asystent w Zakładzie Muzykologii. Jest kierownikiem Zbiorów Fonograficznych IS PAN gdzie realizuje projekt digitalizacji zbioru oraz redaguje serię wydawnictw płytowych prezentujących najstarsze, źródłowe nagrania polskiej muzyki tradycyjnej. Prowadzi badania terenowe połączone z nagraniami muzyki tradycyjnej zwłaszcza na Mazowszu. Od kilku lat jego badania skupiają się na śpiewach religijnych i muzyce instrumentalnej towarzyszącej praktykom związanym z religijnością ludową. Jest autorem książki poświęconej tradycjom muzycznym regionów Łowickiego i Rawskiego, oraz ponad 50 artykułów naukowych i popularno-naukowych z dziedziny etnomuzykologii a także referatów i prezentacji przedstawianych na konferencjach krajowych i zagranicznych.

Jako muzyk (dyrygent, chórzysta, akompaniator, organista) współpracował z zespołami wokalnymi, solistami, a także z aktorami. Jest również jurorem konkursów i festiwali muzycznych, konsultantem muzycznym spektakli teatralnych, autorem i współautorem wydawnictw płytowych (zwłaszcza z muzyką tradycyjną).  Ludowe tradycje muzyczne propaguje również na antenie radiowej (współpraca z redakcją programu „Źródła” w Programie 2 Polskiego radia) i telewizyjnej.

 

 

 

 

 

Muzyczne Podkarpacie cz.II.

Muzyczne Podkarpacie cz.II. stanowiło kontynuację działań dokumentacyjnych realizowanych w 2017 roku w zakresie ludowych tradycji muzycznych z uwzglednieniem działalności orkiestr dętych na Podkarpaciu. Zebrany materiał żródłowy stanowi bezposrednie nawiązanie do działalności dokumentacyjnej prowadzoniej przez pracowników Muzeum na przestrzeni lat 60-ych – 80-ych. Podstawowym rezultratem jakosciowym działań stanowi pozyskany w terenie materiał zródłowy w formie wywiadów, materiałow ikonograficznych i filmowych, dający podstwę do dalszych opracowań naukowych w zakresie kultury muzycznej Podkarpacia. Wzorem lat ubiegłych działania dokumentacyjne zostały przeprowadzone w 6 regionach województwa, tj.: rzeszowskim, przemyskim, przeworskim, krosnieńskim, sanockim, tarnobrzeskim. Do realizacji zadania powolany został 6-cio osobowy zespół badawczy działający na terenie ww. obszarów.

Zespół badawczy:

Magdalena Fołta - etnolog (Uniwersytet Jagielloński)

Jolanta Danak-Gajda – etnolog, muzykolog (Uniwersytet A. Mickiewicza w Poznaniu)

Krzysztof Wojnar – muzyk instrumentalista (Państwowe Liceum Muzyczne w Krośnie)

Jarosław Orłowski – muzyk instrumentalista (Akademia Muzyczna w Krakowie)

Dominika Osypanko – muzykolog (Katolicki Uniwersytet Lubelski),

dr Sylwester Łysiak – kulturoznawca, adiunkt w Zakladzie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

Eksperci:

prof. Zbigniew Przerembski - kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej Uniw. Wrocławski

dr Krzysztof Ruszel – etnograf (UJ Kraków), dr nauk humanistycznych (UAM w Poznaniu)

Maciej Kierzkowski – muzyk, muzykolog (Uniw. Warszawski), obecnie doktorant Open University w Wielkiej Brytanii w zakresie orkiestr dętych w Polsce.

 

Charakterystyka zgromadzonego materiału

Zgromadzone w ramach tegorocznej edycji działań dokumentacyjnych pozyskane zostały materiały żródłowe dokumentujące głownie działalność instrumentalnych zespołów muzycznych. Wśród udokumentowanych form życia muzycznego znalazły się takie formacje, jak: cywilne orkiestry dęte, kapele i zespoły ludowe, orkiestry wojskowe, kapele zespołów folklorystycznych, kapele podwórkowe, zespoły estradowe. Najbardziej wartościową grupę materiałów zgromadzonych podczas badań terenowych stanowi grupa źródeł bezpośrednich, jaką tworzą

  • materiały ikonograficzne

  • nagrania audiowizualne.

Dokumentacja ikonograficzna zebrana podczas przeprowadzonych badań terenowych to przede wszystkim cyfrowe kopie odbitek fotograficznych oraz oryginalne zdjęcia cyfrowe. Z czego większość zgromadzonych skanów stanową cyfrowe kopie fotografii wykonanych po 1945 roku, a także wiele cennych pozycji z początku pierwszej połowy XX wieku, np. skany fotofrafii czarno-białych dokumentujących orkiestry dęte z Haczowa (1901), Odrzykonia (1906), Łopuszki Wielkiej (1913), Krościenka Wyżnego (1927) oraz Iwonicza (lata 30-te XX wieku). Wartość zebranego materiału fotograficznego polega na możliwości udostępnienia kopii unikalnych fotografii przechowywanych dotychczas w rozproszeniu zwykle w prywatnych kolekcjach. Materiały te dokumentują takie elementy lokalnego życia muzycznego jak: wykorzystywane instrumentarium, konteksty wykonawcze, aspekty wizualne, metody dyrygowania, itp.

Ważną grupę źródeł ikonograficznych stanowią cyfrowe fotokopie materiałów nutowych. Są to głównie rękopisy pojedynczych głosów orkiestrowych orkiestr dętych, tzw. marszówek. Niektóre z nich zawierają cenne zapisy lokalnego repertuaru (np. utwór Dzikowiak z repertuaru orkiestry dętej z Tarnobrzega). Ewentualne uzupełnienie zbioru o pozostałe głosy orkiestrowe umożliwiłoby odtworzenie dawnych partytur, a w konsekwencji oryginalnych składów i brzmienia zespołów. Osobnym zbiorem ikonograficznym są cyfrowe reprodukcje (fotokopie) oryginalnych dokumentów i korespondencji zespołów muzycznych. W tej grupie najcenniejsze materiały dotyczą finansowania orkiestr dętych i wojskowych. Bardzo cennym źródłem są skany oryginalnych faktur i rachunków z 1906 roku na zakup instrumentów muzycznych wystawione przez austriackiego wytwórcę dla orkiestry dętej w Odrzykoniu. Pozostałe materiały ikonograficzne to fotokopie różnorodnych materiałów piśmiennych zawierających dane faktograficzne. W tej grupie Najcenniejsze wydają się skany kronik orkiestr dętych dokumentujące szczegółowo ich wieloletnią działalność. Osobnym rodzajem źródeł bezpośrednich wytworzonych w trakcie badań terenowych są nagrania dźwiękowe wywiadów przeprowadzonych w 2018 roku. Indagowanymi informatorami są głównie kierownicy badanych zespołów muzycznych (kapelmistrzowie, dyrygenci), ale także ich członkowie (muzycy, orkiestranci) oraz np. miejscowi lutnicy. Zaletą zebranego materiału jest jego komplementarne z pozostałym materiałem ikonograficznym, co pomaga w częściowej identyfikacji metadanych w sytuacji braku dokładnych opisów. Osobną grupę źródeł bezpośrednich tworzą nagrania audio-wizualne, które zawierają rejestracje artystycznych wykonań. Najciekawsze wydają się pliki wideo stanowiące cyfrową kopię filmu z jubileuszu 35-lecia Orkiestry Fabryki Śrub w Łańcucie, zwierające nagrania utworów muzycznych oraz przemówienia w oryginalnym kontekście. Źródła pośrednie uwzględnione w analizowanym zbiorze materiałów terenowych to literatura przedmiotu zawierająca przede wszystkim studenckie prace badawcze, a także artykuły publikowane w czasopismach naukowych.

Prace dyplomowe dot. dzialalności orkiestr dętych

  • Dorowolski Tadeusz.1978. „Rozwój orkiestr dętych w Przemyślu w okresie od wyzwolenia do chwili obecnej", Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teroii Muzyki. Sekcji Dyrygentury Orkiestr Dętych Akademii Muzycznej w Warszawie. (fragment)

  • Dżuła Antoni. 1992. „Motywacje uczestnictwa w zespołach artystycznych” Instytut Wychowania atystycznego w Lublinie , UMSC w Lublinie (Fragment pracy dot. działalnosci Orkiestry Dętej OSP w Dynowie).

  • Fejdasz, Beata. 2012. "Działalność artystyczna kapeliludowej Lisznianie z Lisznej." Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku.

  • Fudali, Mateusz. 2010. "Działalność Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kańczudze we latach 1911-2010." Uniwersytet Rzeszowski.

  • Jakubowski Mieczysław.1995. “Działalność Orkiestry Dętej KiZPS SIARKOPOL w Tarnobrzegu w latach 1959-1991” WSP w Kielcach

  • Kapała, Krzysztof. 2007. "Tradycje muzyczne gminy Gorzyce w działalności amatorskich zespołów artystycznych." Akademia Świętokrzyska im Jana Kochanowskiego w Kielcach.

  • Kędzierski, Janusz. 2015. "Działalność muzyczna Miejskiego Ośrodka Kultury w Dynowie w latach 1991-2015." Uniwersytet Rzeszowski.

  • Paździorny, Mateusz. 2013. "Dzieje orkiestry OSP Dynów." Archidiecezjalny Instytut Muzyki Sakralnej.

  • Sadok, Anna. 2018. "Działalność Orkiestry Dętej Gminnego Ośrodka Kultury w Gorzycach." Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.

  • Kędzierski Janusz. 2015. „Działalność Muzyczna Miejskiego Ośrodka Kultury w Dynowie w latach 1991-2015”, Wydział Muzyki, Uniwersytet Rzeszowski. (Fragment pracy dot. działalnosci Orkiestry Dętej OSP w Dynowie).

  • Marut Ewa.1999. Wpływ Orkiestry Detej z Nowej Dęby na kształtowanie kultury muzycznej w swoim regionie”, pod kierunkiem szymona kawalki, WSP w Kielcach

  • Tadla Damian. 2104. „Historia i działalność Orkiestry Dętej z Dylagówki w latach 1923-2013, Wydział socjologiczno-Historyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego

Publikacje:

  • Wojciechowski, Jerzy S. 2016. "Pierwszy konkurs orkiestr wojskowych o mistrzostwo Wojska Polskiego w 1923 r." In Studia Dziejów Wojskowości.

  • Kozłowska, Aleksandra Anna. 2016. "Tradycje ludowe w muzyce wojskowych jednostek podhalańskich (1918-1939). Wybrane zagadnienia i postacie." In Zeszyty Wiejskie.

 

 

Realizację zadania wieńczyło spotkanie podsumowujące, które odbyło się w dniu 14 grudnia 2018 r. w Muzeum Etnograficznym w Rzeszowie, 

http://www.muzeumetnograficzne.rzeszow.pl/2018/12/16/muzyczne-podkarpacie-spotkanie-podsumowujace/

 

 

 

.